Gluten Free Dieet

Gluten free is niet zomaar een trend. Een gluten free dieet is essentieel voor mensen met gluten intolerantie en gluten allergie. Voor mensen met coeliakie is gluten free echt een levensreddende middel.

In America staan overal borden met ‘gluten free’. Daar is men beter bewust van het feit dat glutenallergie (coeliakie) redelijk veel voorkomt. Het komt nog veel vaker voor dat mensen gluten niet goed kunnen verdragen, zonder echt allergisch te zijn (gluten intolerantie). In Nederland zijn hooguit 1 van de 3 gevallen bekend. De enige medisch geaccepteerde behandeling voor coeliakie en tarwe allergie is een gluten free dieet.

Zelfs mensen die gluten goed kunnen verdragen kunnen veel baat hebben bij een gluten free dieet. Meestal komen gluten alleen voor in tarweproducten die helemaal verwerkt zijn, en weinig nutriënten bevatten – het enige wat overblijft is zetmeel. Het kan bij bijna iedereen geen kwaad om minder zetmeel te eten. Bovendien is variatie belangrijk. Gluten free producten bevatten meestal veel meer variatie – in ieder geval maïs-, rist- en aardappel meel, en vaak ook veel meer, zoals boekwiet en kikkererwten.

Een gluten free dieet sluit alle levensmiddelen die gluten bevatten uit. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, kamult, spelt, gerst, rogge, mout en triticale. Het wordt gebruikt als toevoeging aan producten in de vorm van aroma en verdikkingsmiddel. ‘Gluten’ komt van het Latijns voor ‘lijm’ (denk maar aan ‘glue’ in het Engels). De lijmachtige eigenschappen van gluten zijn wat brood zo rekbaar maakt bijvoorbeeld.

Daarnaast kan een gluten free dieet in sommige gevallen haver uitsluiten. Artsen zijn verdeeld over de vraag of haver een allergeen reactie veroorzaakt bij coeliakie-patiënten. Veel producten die haver bevatten worden verwerkt in fabrieken waar gluten ook verwerkt word, dus het is omstreden of haver allergische reacties kan geven, of alleen waneer het besmet raakt tijdens productie.

De term gluten free wordt in het algemeen gebruikt om een onschadelijk hoeveelheid gluten aan te geven – het garandeert niet per se een volledige afwezigheid van gluten. Het exacte niveau waar onder gluten onschadelijk is, is onzeker en omstreden.

Uit recent onderzoek wordt voorlopig geconcludeerd dat bij consumptie van minder dan 10 mg gluten per dag het onwaarschijnlijk is dat histologische afwijkingen veroorzaakt worden, hoewel moet worden opgemerkt dat er weinig betrouwbare studies zijn uitgevoerd. Het is logisch dat het per mens verschilt – zoals met alle allergieën heeft de een een veel heftigere reactie dan de ander.

Gluten Free dieet Websites

Coeliakie.net en coeliakiedieet.nl

Gluten Free blijven:

Gluten Free blijven is erg moeilijk! Gluten zit echt overal doorheen. Hier zijn enkele voorbeelden van wat eigenlijk wel en niet gluten free is:

Verschillende korrels en zetmeel bronnen worden geschikt geacht voor een glutenvrij dieet. 
De meest gebruikte zijn maïs, aardappelen, rijst, cassave. 
Verder zijn gierst, quinoa, sorghum (jowar), taro, teff, zoete aardappelen andere bronnen van glutenvrije koolhydraten. Verschillende soorten bonen, soja, en notenmeel worden gebruikt in glutenvrije producten toegevoegd om ze met eiwit en voedingsvezels te verrijken. Boekweit is niet gerelateerd aan tarwe en is geschikt voor een glutenvrij dieet, hoewel veel commerciële producten mengsels zijn van tarwe en boekweit meel, en dus niet aanvaardbaar (denk aan pannenkoek mix,etc). Bloem van kikkererwten is ook glutenvrij.

Gluten wordt ook gebruikt op verrassende manieren, bijvoorbeeld als verdikkingsmiddel in producten zoals ijs en ketchup. Mensen die een volledig glutenvrij dieet willen volgen, moeten zelfs rekening houden met de ingrediënten van receptmedicijnen en vitaminen. Ook cosmetica zoals lippenstift en lipgloss kunnen gluten bevatten. Zelfs de lijm op enveloppen kan gluten bevatten!